Majoriteten mot låga pensionärs- och studentpriser

Vid Kollektivtrafiknämndens sammanträde den 14 februari behandlades ärendet om pris- och biljettstruktur för kollektivtrafiken i länet. Våra förslag om bättre priser för pensionärer och studenter röstades ner av de borgerliga partierna. Vi har därför reserverat oss mot beslutet.

–  För oss är det självklart att det ska finnas rabatt för studenter på enkelbiljetter och 10-resorskort, på samma sätt som finns för ungdomar. Studenterna är en grupp som är sällanresenärer som dessutom har en snäv ekonomi, säger Bertil Kinnunen, landstingsråd (S).

När det gäller pensionärer anser vi socialdemokrateratt man ska få rabatten oavsett om man är ålderspensionär eller uppbär sjukersättning, tillfällig sjukersättning, aktivitetsersättning eller liknande. Även detta röstade den borgerliga majoriteten nej till.

–  Den borgerliga majoriteten har nu skapat ett system för biljetter som blir orättvist, konstaterar Bertil Kinnunen.

När det gäller zonindelningen för enkelbiljetter och reskassa, föreslog S att busslinjerna till Bälinge, Storvreta och Lövstalöt, ska utgöra ett undantag under 2014 i väntan på att utredningen om ny zonindelning görs. I avvaktan på att den utredningen blir klar, anser vi att det är logiskt att tillämpa enkelpris Zon 1, för bussarna till dessa orter.

Ytterligare upplysningar
Kontakta Bertil Kinnunen  070-763 40 71