S lägger fram budgetförslag för att rädda Knivstas skolor

Nu beslutar kommunstyrelsen i Knivsta om budgetinriktning. Socialdemokraterna presenterar ett eget förslag som skulle sätta stopp för de planerade nedskärningarna i grundskolan. S satsar 16 miljoner kronor mer på utbildningsnämnden jämfört med Moderaternas förslag.

Knivsta ligger idag på plats 289 av 290 av Sveriges kommuner gällande lärartäthet. Det förslag den moderatledda koalitionen presenterat för grundskolan i Knivsta innebär besparingar på 23 lärartjänster. Socialdemokraterna menar att det är en oansvarsfull politik och presenterar därför ett eget förslag för budgetinriktning.

– Moderaternas föreslagna nedskärningar inom grundskolan är fel väg för Knivsta. Det kommer att drabba elever och lärare hårt. Därför lägger vi fram ett alternativ till Moderaternas nedskärningar där vi istället satsar på fler lärare och på att förbättra skolan, säger Peter Evansson (S), oppositionsråd.

Sammanlagt lägger Socialdemokraterna 16 miljoner kronor mer till utbildning än det Moderatledda styrets förslag.

– Mitt politiska engagemang började med skolfrågorna och nu ställs det på sin spets. Föräldrar ska kunna känna sig trygga med att deras barn får en bra skolgång och lär sig något nytt i skolan varje dag. Med vårt förslag får alla partier i kommunstyrelsen nu möjlighet att ta ställning till om de vill skära ned eller satsa på skolan i Knivsta, säger Peter Evansson (S).