Patientkontraktet - så gör vi vården bättre

Ta ställning för kortare vårdköer och säg NEJ till att sälja ut vården.
Stöd Socialdemokraternas patientkontrakt.

Jag är med!
Ta ställning

Vi socialdemokrater vill investera i välfärden och korta vårdköerna. Men i riksdagen vill de borgerliga partierna och sverigedemokraterna fortsätta med privatiseringar och vinster i välfärden. Men om tillräckligt många säger ifrån kan vi stoppa utförsäljningen och istället upprätta ett patientkontrakt som ger trygghet den dagen du behöver vård.

Vi sparar dina personuppgifter i enlighet med PUL

Tack,

Vi har nu tagit emot din registrering

Korta vårdköerna, sälj inte ut vården

Under alltför lång tid tog vi välfärden för givet. Vi räknade med att vården alltid skulle fungera. Men idag tvingas vi se på när sjukvården ständigt lappas och lagas ihop. Tyvärr har människors trygghet ersatts med vinstjakt och långa vårdköer. Men trots att en majoritet av folket är emot privatiseringar vill de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna i riksdagen inte sätta stopp för nya utförsäljningar av vården.

Vi har under de senaste två åren gjort ett viktigt arbete med att sätta stopp för privatiseringarna och städa upp i ekonomin men är långtifrån nöjda. Det är mycket jobb kvar att göra.

Vad vi behöver göra nu är att få så många som möjligt att ta ställning för kortare vårdköer, och säga NEJ till att sälja ut vården. Därför lanserar vi ett patientkontrakt med sju förslag för en bättre sjukvård som vi söker ditt stöd att genomföra.

Patientkontraktet.

• Fasa ut hyrläkare

Att förlita sig på hyrläkare i vården är dyrt, löser inga problem på längre sikt. Det är ett slöseri med våra skattepengar. Nu fasar vi ut bemanningsföretagen för att skapa en tryggare sjukvård genom att anställa fler ST- och AT-läkare.

• Mer tid med patienten

Vi vill öka patienters tid med vårdpersonalen. Besök i sjukvården ska inte vara en stress. Genom fler läkarsekreterare blir det mindre pappersarbete för läkare och mer tid med patienten.

• Vården ska leda dig rätt

Övergång mellan vårdenheter ska fungera. Patienter ska inte själv behöva ringa runt till olika vårdgivare – vi vill att du som behöver planerad sjukvård får en kontaktsjuksköterska som lotsar dig rätt. Det ska vara vårdgivarens ansvar att du som patient känner dig trygg.

• Schysta villkor för de som jobbar

Alla som jobbar inom vår regions verksamhet ska ha schysta villkor – något annat duger inte. Vi lovar att ställa krav på kollektivavtalsenliga villkor när vi köper tjänster och vi vill att vår personal ska ha rätt till heltid.

• Valfrihet på riktigt

Vi behöver dra nytta av ny teknologi och nya digitala sätt för dig att vara i kontakt med vården. Vi vill korta ner väntetiden på att komma till rätt ställe genom att ge dig större inflytande över när du ska få vård.

• Sommarjobb till unga

De närmaste åren behövs tusentals nya medarbetare i välfärden samtidigt som många ungdomar går arbetslösa. Regionen ska ta ett större ansvar för att låta unga pröva på sjukvården och sätta press på kommunerna att leva upp till en sommarjobbsgaranti.

• Samtalsmottagningar i varje kommun

Den ökade stressen i samhället skapar otrygghet för barn och unga. Samtidigt upplevs en distans till att få hjälp från sjukvården. Vi vill sänka trösklarna och se till att varje kommun i länet har en samtalsmottagning där specialutbildad personal kan ge råd, stöd och trygghet.