Det här vill vi satsa på i Uppsala län

Vi i Uppsala län bor i en av Sveriges snabbast växande regioner. Arbetslösheten är lägst i landet och det byggs bostäder som aldrig förr.

Vi har börjat reparera välfärden och satt stopp för privatiseringar och utförsäljningar. Men när det gäller sjukvården och skolan har vi bara börjat. Det är fortfarande för många som inte får rätt vård i rätt tid och skolan behöver fler lärare. Vi har högre ambitioner för oss som bor i Uppsalaregionen.

Om vården ska bli tryggare måste köerna bort och tillgängligheten säkras i hela länet – oavsett var du bor. Då behövs mer personal och de ska ha bättre arbetsvillkor. Det innebär att vi behöver sätta satsningar på sjukvården före skattesänkningar.

Oavsett var du bor i länet ska välfärden finnas där när du behöver den. Därför vill vi anställa fler i skolan, vården och omsorgen i alla våra kommuner. För att du ska kunna bo och leva i hela länet vill vi också se till att du kan ta dig till jobb, skola eller affären på ett smidigt sätt. Därför vill vi också fortsätta satsa på vår infrastruktur och kollektivtrafik.

Vi socialdemokrater vill ha ett starkare samhälle där vi löser saker tillsammans. Välfärden och tryggheten ska säkras i hela länet för att du ska vara trygg – vem du än är, var du än bor.

Det här är några av de satsningar vi vill genomföra i Uppsala län under nästa mandatperiod.