Vår politik

I Uppsala län ska du vara trygg, vem du än är – var du än bor. Under alltför lång tid satsades det för lite på tryggheten och välfärden. Poliserna behöver bli fler. Det behövs mer personal i skolan och vården – privatiseringarna ska stoppas. Det går före skattesänkningar.

I både Sverige som helhet och i Uppsala har Socialdemokraterna de senaste åren sett till att fler kommer i arbete. Vi ser hur arbetslösheten har sjunkit – och fortsätter att sjunka. I Uppsala ser vi rekordnivåer både när det gäller jobb och bostadsbyggande. Ingen annanstans är arbetslösheten så låg som här.

Välfärd före skattesänkningar och privatiseringar

Vi har börjat reparera välfärden och sätter stopp för privatiseringar och utförsäljningar. Men när det gäller sjukvården har vi bara börjat, det är fortfarande för mycket som inte fungerar. Privatiseringar, konsultarvoden och skattesänkningar stjäl resurser från den faktiska vården. Den som vill se ett skräckexempel på hur det kan bli när politikerna låter pengarna rulla – utan att ställa tydliga krav – behöver inte leta så länge. I Stockholm har alliansen med Nya Karolinska sjukhuset visat hur dyr och farlig en ansvarslös politik kan bli.

Därför måste vi förändra hur vården i Uppsala organiseras. Vi behöver ha kvar det privatiseringsstopp Socialdemokraterna har infört. Men vi måste också skjuta till mer resurser. Resurser som Socialdemokraterna är den enda garanten för.

Trygghet på gator och torg

Vi vill slå ett slag för ökad trygghet. En trygghet som ska gälla vem du än är och var du än bor. Vi ska knäcka kriminaliteten med fler poliser och hårdare straff. Med ordentligt förebyggande arbete ska unga människor välja utbildning och jobb istället för gäng och brottslighet. Socialdemokraterna kommer göra vad som krävs för att Uppsala läns gator och torg ska vara trygga.

Integration

Länge har det tagits för lätt på integrationsproblemen. Även om arbetslösheten i Uppsala län är lägst i landet måste nyanlända komma i jobb snabbare och bli en del av samhället. Segregationen och klyftorna riskerar annars att slita isär vår region.

Vi ställer tydligt krav på att alla som kan jobba ska jobba. Svenska språket är vägen in i samhället.

Vad står på spel?

Moderaterna låter ibland som att de också vill satsa – men när deras viktigaste vallöfte alltid är skattesänkningar vet vi att något kommer att få stryka på foten. Samtidigt vill de återuppta privatiseringsivern i sjukvården.

Vi sätter välfärden främst. Före skattesänkningar och privatiseringar. Vi tänker skydda Akademiska från privatiseringar och tänker slåss för fler lärare i skolan. För oss är det en självklar prioritering.