Vår politik

I Uppsala län ska du vara trygg, vem du än är – var du än bor. Under alltför lång tid har det satsats för lite på tryggheten och välfärden. Poliserna behöver bli fler. Det behövs mer personal i skolan och vården – privatiseringarna ska stoppas. Det går före skattesänkningar.

Det finns mycket att vara stolt över med Uppsala län. Vi är ett av länen i landet med lägst arbetslöshet och vi bygger sakta men säkert bort bostadsbristen. Men länet har också stora problem. Vi vet att Uppsala län kan bättre.

Välfärd före skattesänkningar och privatiseringar

Krisen i länets sjukvård är akut. Privatiseringar, konsultarvoden och skattesänkningar stjäl resurser från den faktiska vården. Vi behöver pausa alla planer på privatiseringar av Akademiska sjukhuset och Lasarettet i Enköping. Regionen måste våga satsa på det som gör skillnad på riktigt: vårdpersonalen. Region Uppsala ska vara en arbetsgivare man söker sig till, inte från.

Den som vill se ett skräckexempel på hur det kan bli när politikerna låter pengarna rulla till dyra privatiseringar behöver inte leta så länge. I Stockholm har alliansen med Nya Karolinska sjukhuset visat hur dyrt och farligt det kan bli med en passiv och ansvarslös politisk ledning. Nu ser vi hur vår region går i samma riktning under Moderaternas ledning.

Trygghet på gator och torg

Brottsligheten är ett gift som hotar hela vår samhällsgemenskap. Det är vanligt folk som drabbas när kriminella sätter skräck i hela bostadsområden. Vi tvekar inte att skärpa straff och bygga ut rättsväsendet. Men alla ser att mer än så måste göras. Vi måste se till så att barn och unga väljer utbildning och jobb i stället för gäng och brottslighet.

Samhället ska gå till samlad offensiv mot våldet och segregationen. Vi ska inte ha några utsatta stadsdelar i vårt län. Socialdemokraterna kommer göra vad som krävs för att Uppsala läns gator och torg ska vara trygga. För här ska du vara trygg – vem du än är, var du än bor.

Klimat

Nu behöver samhällets klimatinvesteringar komma alla till del. Nyindustrialiseringen som pågår i hela Sverige skapar stora chanser till nya jobb. Jobb som ska växa fram i vårt län. Och de nya jobben ska ha bra villkor, med svenska löner och kollektivavtal.

Vårt län ska ha en stark beredskap för att klara klimatomställningens konsekvenser med översvämningar och skogsbränder.

Vad står på spel?

Moderaterna låter ibland som att de också vill satsa – men när deras viktigaste vallöfte alltid är skattesänkningar vet vi att något kommer att få stryka på foten. Samtidigt fortsätter de privatisera sjukvården.

Vi sätter välfärden främst. Före skattesänkningar och privatiseringar. Vi tänker skydda Akademiska från privatiseringar och tänker slåss för fler lärare i skolan. För oss är det en självklar prioritering.