Jobb med schysta löner och villkor

Vi vill avskaffa allmän visstid, begränsa delade turer och stoppa vinstjakten i välfärden.

Svenska löner och villkor på jobbet

Tryggheten på jobbet ger människor trygghet i vardagen och är grunden för det starka samhället.

Vi har börjat reparera välfärden och sätter stopp för privatiseringar och utförsäljningar. Inom alla delar av välfärden måste arbetsvillkoren, lönerna och arbetsmiljön förbättras. Fler behöver anställas. Som det är i dag sliter många ut sig i några av de yrken som är allra viktigast för att samhället ska hålla ihop och fungera. Det är inte rättvist och det måste förändras.

Vi måste fortsätta satsa på det som gör samhället starkare. Vi ställer krav på varandra och hjälps åt. Tryggheten för de som bygger skolorna våra barn går i, för de som vårdar våra sjuka och alla andra som håller hjulen igång måste öka. Vi behöver anställa fler i välfärden och skjuta till mer resurser. Det går före skattesänkningar.

Alliansen och SD anser att vägen framåt är försvagade löntagare och fler osäkra anställningar. De föreslår förändrade turordningsregler i syfte att det ska vara lättare för arbetsgivare att säga upp människor. Samtidigt vill de också sänka ingångslönerna i kollektivavtalen genom lagstiftning och kommer därmed avveckla den svenska modellen så som vi känner den.

Det är deras val – vårt är ett annat. Det starka samhället behöver trygga jobb. Det går före skattesänkningar och lönedumpning.

Det här vill vi göra för tryggare jobb:

• Avskaffa allmän visstidsanställning
  • Begränsa delade turer
  • Stoppa vinstjakten i välfärden
  • Stopp för hyvling
  • Höjda krav på schysta löner och villkor vid offentlig upphandling

Läs mer om förslagen: Handlingsplan i tio punkter för trygga jobb.

Det här har vi gjort:

• Vi ställer krav på schysta villkor och löner vid offentliga upphandlingar.
  • Minskat möjligheten att stapla visstidsanställningar på varandra
  • Höjt av A-kassan
  • Lex Laval har rivs upp
  • Infört avdrag för fackavgift – det är billigare för vanliga människor att vara med i facket