Ardalan Shekarabi, civilminister i Stefan Löfvens regering

Socialdemokraterna i Uppsala län gratulerar Ardalan Shekarabi som statsråd i finansdepartementet och välkomnar även statsrådsersättaren Sanne Eriksson till uppdraget som nybliven riksdagsledamot.

– Det är en stor glädje för mig som distriktsordförande för socialdemokraterna i Uppsala län att Ardalan och Sanne, två yngre, ytterst kompetenta och erfarna socialdemokrater tilldelats så fina och hedervärda uppdrag. Jag är väldigt stolt och vet att båda kommer att tillföra kompetens och energi i regeringen och riksdagen ?

Agneta Gille. Distriktsordförande (S) och riksdagsledamot.

Ardalan Shekarabi är 36 år. Född i Manchester och uppvuxen i Iran. Jurist och forskare med fokus på offentlig upphandling. Ardalan är gift och har två barn. Familjen bor i Knivsta. Ardalan har en lång och gedigen politisk karriär med rötterna i SSU där han också varit ordförande. Han har bl.a. arbetat som brevskrivare åt Thomas Bodström på justitiedepartementet. Ardalan var en av två ordföranden i den socialdemokratiska kriskommissionen som tillsattes efter valförlusten 2010. Ardalan är invald i Socialdemokraternas verkställande utskott. Han valdes in i riksdagen 2013.

Sanne Eriksson är 26 år. Gymnasielärare från Östhammar. Sanne har varit aktiv i SSU sen hon var 18 år. Sanne är aktiv kommunpolitiker i Östhammar där hon främst arbetat med frågor om kärnkraft och slutförvaret i Forsmark. Sanne är invald i distriktsstyrelsen för socialdemokraterna i Uppsala län

För vidare information:

Ring eller maila:

Pyry Niemi (S)Vice Ordförande för Socialdemokraterna i Uppsala län och Riksdagsledamot

pyry.niemi@riksdagen.se