NY RAPPORT: Kostnaden För Uteblivet Fyrspår Mellan Stockholm & Uppsala – 400 Miljoner Om Året
Här hittar du rapporten ”Fyra spår för Sverige” från Sweco.
400 miljoner kronor per år. Det är vad samhället går miste om för varje år utbyggnaden av fyra spår hela vägen Stockholm-Uppsala skjuts fram i tiden. Framför allt genom längre restider,men också genom fastighetsvärden som inte kan realiseras.
För att Stockholm-Uppsalaregion och Sverige ska kunna konkurrera globalt även i framtiden,krävs kraftfulla satsningar. Ska det ske hållbart, med minskade utsläpp av växthusgaser och ökad rörlighet, är järnvägen och den spårburna kollektivtrafiken en nyckelfaktor.
Fyra spår hela vägen Stockholm-Uppsala fyller alla kriterier för en sådan framtidssatsning.Fyra spår skulle ge över 100 000 bostäder och lika många jobb. Ingen annan sträcka i landet skulle ge lika goda vinster för hela Sverige. Den här rapporten visar därtill att kostnaderna för att inte bygga fyrspåret är betydande. På några år har vi tjänat in hela investeringen.Utan en väl fungerande Stockholm-Uppsalaregion risker hela landet att tappa i konkurrenskraft och förmåga att klara välfärden. Därför måste fyrspåret prioriteras högt och arbetet starta för att få allt på plats senast 2030. Vi har helt enkelt inte råd att vänta.