Red ut alla frågetecken

Erik Weiman (M) måste reda ut alla frågetecken i det uppmärksammade fallet när Uppsala läns landsting lät ett tv-bolag filma en döende patient

Det står nu klart att hovrätten kommer att pröva om Akademiska sjukhuset och Uppsala läns landsting gjorde fel när de lät ett tv-bolag filma och sända en döende patient. Oavsett utfall kräver Socialdemokraterna att Erik Weiman (M) redan idag reda ut alla turerna i det uppmärksammade fallet. Alla frågetecken kring främst patientsekretessen kräver politiskt ansvarstagande och de anhöriga är värda en ursäkt ? men krävs istället på 750 000 kr.

Inför landstingsfullmäktige i Uppsala den 4 februari har landstingsrådet Vivianne Macdisi (S) lämnat in en interpellation där hon ställer frågor för att bringa klarhet i vad som har hänt. Fallet har nämligen aldrig tidigare kommenterats på politisk nivå och den borgerliga majoriteten har duckat konsekvent under alla år fallet har pågått.

– Nu när det står klart att hovrätten prövar fallet är det på tiden att landstingsstyrelsens ordförande Erik Weiman (M) tar det politiska ansvar han är skyldig medborgarna. Alla frågetecken måste redas ut. Framförallt hur landstinget har förflyttade ansvaret för och upprätthållandet av patientsekretessen och frågan om patienters integritet till ett privat tv-bolag säger Vivianne Macdisi (S).

Landstinget har i yttranden till domstolen och i flera media hänvisat till att det suttit lappar på glasdörrarna som upplyst om inspelningen och att patienterna därmed var informerade och skulle ha sagt nej om man inte ville medverka. Landstinget har även hävdat att de anhöriga varit medvållande till sin skada/kränkning genom att titta på avsnittet och inte stänga av tv:n.

– Landstinget har krävt de anhöriga på rättegångskostnader för 750 000 kr. Det är dubbelt så mycket som det totala skadeståndskravet från de anhöriga omfattade. Jag tycker det är orimligt att en enskild medborgare ska råka så illa ut bara för att de vill pröva sin rätt gentemot en ett landsting där de känner sig illa behandlade och jag undrar om det verkligen är de kostnader landstinget haft för processen. Oavsett borde Erik Weiman (M) be de anhöriga om ursäkt för allt lidande de har tvingats gå igenom, avslutar Vivianne Macdisi (S).

Vid frågor kontakta gärna Vivianne Macdisi (S).