S i Uppsala läns valmanifest – en rejäl satsning på sjukvården

Stopp för privatiseringar, lönelyft för vårdpersonalen och mindre hyrpersonal i vården för att kunna anställa fler. Det är några av de vallöften som Socialdemokraterna i Uppsala län presenterar i sitt valmanifest.

Vår sjukvård befinner sig i en akut kris. Det räcker inte att bara snacka. De irrationella privatiseringarna och dyra konsultnotorna måste stoppas så att våra skattepengar kan gå till att anställa mer vårdpersonal, höja lönerna och göra det attraktivt att jobba i vården, säger Helena Proos (S), oppositionsråd och kandidat till regionstyrelsens ordförande.

I Socialdemokraternas valmanifest är sjukvården i fokus. Med höjda löner och bättre arbetsvillkor ska man stärka vården och investera i vårdpersonalen. Patienter ska inte behöva vänta längre än två timmar på akutmottagningen och privatiseringarna av Akademiska Sjukhuset och Lasarettet i Enköping ska stoppas.

Historierna vi får höra från akutmottagningen på Akademiska är hårresande. Vi måste få ner väntetiderna till max två timmar innan man får träffa någon för en första bedömning. Det kommer vi inte nå över en natt, och det kommer kräva rejäla investeringar i mer personal och bättre arbetsmiljö. Men vi har inte råd att inte agera, säger Helena Proos (S).

Ett urval av förslagen i valmanifestet:

• Privatiseringsstopp – Akademiska sjukhuset och Lasarettet i Enköping är inte till salu.
  • Max 2 timmars väntetid på akuten.
  • Ett lönelyft för att fler ska vilja jobba i vår sjukvård.
  • Begränsa hyrpersonal. Regionen ska anställa, inte hyra personal.
  • Obligatorisk språkundervisning för vårdanställda med otillräcklig svenska.
  • Rabatterade enkelbiljetter för pensionärer under lågtrafik.
  • Sommarlovskort för barn och ungdomar.
  • Kameror ska sättas upp där det behövs för att skydda personal och passagerare från våld.

Läs hela valmanifestetet här.