Är landets arbetare värda mer än 27 kr i timmen?

Oseriösa företag tar våra skattepengar och utnyttjar landets arbetare. Men med din hjälp kan vi sätta stopp för lönedumpningen!

SKRIV PÅ NU!

Högern är emot lagen som stoppar lönedumpningen

Ja, landets arbetare är värda mer än så!

An error occured:
Unable to get form data from the server: invalid token (401)
Genom att skriva under godkänner du att vi sparar dina personuppgifter. Läs mer här.

Sverige är på väg att bli som andra låglöneländer.

Det värsta är att vi har låtit det ske helt öppet. Först gjorde vi, som enda land i Europa, det möjligt för kommersiella företag att komma in i den offentligt finansierade skolan och använda pengar som ska gå till skolan till vinster.

Sverige ska inte vara ett land där oseriösa företag tar våra skattepengar och utnyttjar svenska arbetare. Ingen kan försörja sig själv eller sin familj på 27 kr i timmen. I Sverige ska vi ha löner som går att leva på. Håller du med? Skriv i så fall på! Tillsammans kan vi få riksdagen att rösta igenom lagen som sätter stopp för den samhällsfarliga lönedumpningen.Ardalan Shekarabi (S), civilminister

Sedan tittade vi åt andra hållet när oseriösa företag ville tjäna mer pengar genom att pressa ned lönerna för de som arbetar inom välfärden. Bland skräckexemplen har vi taxichaufförer som idag kör våra äldre till vårdhemmet för 27 kronor i timmen. Även lokalvårdare och byggarbetare som bygger kommunala skolor drabbas hårt av lönedumpningen.

Sverige ska inte vara ett land där oseriösa företag får ta del våra skattepengar och dumpa löner och utnyttja svenska arbetare. Det borde vara oacceptabelt och vittnar om ett systemfel utan dess like. Sedan valet 2014 har vi därför jobbat med en ny lag för att ändra på detta. Vi ser det som vår plikt att stå upp för de människor som får vårt land att fungera.

Den 30 november kommer riksdagen rösta om vårt lagförslag som garanterar en lön att leva på och schysta villkor på den offentliga arbetsmarknaden. Förslaget innebär i sak att det blir krav på villkor enligt svenska kollektivavtal när företag får ta del av våra skattepengar för att leverera tjänster.

Lagförslaget ligger nu på riksdagens bord, redo att klubbas igenom. Det finns bara ett stort problem. De borgerliga partierna och Sverigedemokraterna vägrar rösta för lagen. Löftet om att ”stå upp för svenska arbetare” visar sig nu inte vara värt något.

Nu behöver vi slåss för rätten till en anständig lön. Kontakta och övertyga alla borgerliga riksdagsledamöter att rösta för den nya lagen. Din insats kan göra stor skillnad.

Dela sidan och få fler att skriva på!

Ardalan Shekarabi (S)
Civilminister