Uppsalapaketet - en trygg framtid tillsammans

Uppsalapaketet är en överenskommelse mellan regeringen och Uppsalaregionen om investeringar i miljardklassen. Det här är vad det innebär.

Jag vill veta mer!

Uppsalapaketet är en historisk investeringsplan som kommer skapa jobb och tillväxt i vår region i många år framöver.

Skriv upp dig för vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad inför valrörelsen.
An error occured:
Unable to get form data from the server: invalid token (401)
Genom att skriva under godkänner du att Socialdemokraterna i Uppsala län hanterar dina personuppgifter. Läs mer här.

Det är ingen slump att det investeras i Uppsala.

Det är ingen slump att regeringen vill investera i vår region. Det är ett kvitto på Uppsalas framgång. Och den framgången har vi skapat tillsammans, företagare, lärare, forskare, sjuksköterskor och byggarbetare. Fyra spår mellan Uppsala och Stockholm och en ny pendelstation i Bergsbrunna är en seger för vårt gemensamma arbete.

Vi har tydligt visat resten av Sverige att det går att bygga mycket bostäder. Nu minskar bostadsbristen men trots det ser vi att det fortfarande är många som har svårt att hitta bostad. Bostadsbrist ska inte hämma varken Uppsala eller människors utveckling. Uppsalapaketet innebär att vi ska bygga 33 000 nya bostäder, varav minst 10 000 hyresrätter, i södra Uppsala.

Uppsala har blivit en motor för jobbskapande i Sverige. Med en växande kunskapsindustri och våra två universitet ligger vi i framkant med att skapa morgondagens arbetsplatser och få ännu fler i jobb. Två helt nya spårvägsspår, Ultunalänken och Kunskapsspåret, komma göra att Uppsalabor kan ta sig till och från arbetet på ett pålitligt och smidigt sätt. Det stärker vår regions attraktionskraft för ännu fler företag.

Vi tror på Uppsala. Med Uppsalapaketet ser vi till att vår regions positiva utveckling kan fortsätta.

Vad ingår i Uppsalapaketet?

Uppsalapaketet består av flera viktiga investeringar som kommer att gynna vår region:

• Fyra järnvägsspår på sträckan mellan Uppsala och Stockholm,
  • Ny pendelstation i Bergsbrunna,
  • 33 000 bostäder i södra Uppsala, där minst 10 000 av dem är hyresrätter,
  • Två helt nya spårvägsspår i Uppsala.
När ska det vara klart?

Uppsalapaketet är en långsiktig investeringsplan som succesivt kommer att växa fram. År 2029 ska utbyggnaden av fyra spår mellan Uppsala resecentrum och Bergsbrunna, stationen i Bergsbrunna och de två nya spårvägsspåren vara färdiga. År 2033 ska resten av sträckan på fyrspåret vara färdigt.

Varför görs det här?

Det är ingen slump att Uppsala växer med fler jobb och nya bostadsområden. Men det krävs fortsatt hårt arbete och tydlig politisk vilja för att utveckla Uppsala också de kommande åren. Vi vill att Uppsalas positiva utveckling ska fortsätta, att bostadsbristen ska byggas bort, arbetslösheten minska och trafiken fungera bättre. Därför är Uppsalapaketet viktigt.

Hur mycket kostar det?

Uppsalapaketet är ett historiskt investeringspaket som kommer skapa många jobb. Sammanlagt uppgår investeringarna i infrastruktur till 10 miljarder fram till 2033.

Skriv upp dig för vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad inför valrörelsen.
An error occured:
Unable to get form data from the server: invalid token (401)