Dags att ta tillbaka kontrollen över busstrafiken i Uppsala län

- Vi vill ta tillbaka kontrollen över busstrafiken i Uppsala län. Pengar som försvinner till företag kan istället användas för fler avgångar och bättre planering av trafiken, säger Helena Proos (S).

Busstrafiken utanför Uppsala tätort behöver styras upp. Kostsamma avtal gör att Region Uppsala inte bara får stora kostnader, utan även saknar möjlighet att utveckla busstrafiken ute i länet. Samtidigt har röster runt om i landet höjts för att kollektivtrafiken behöver bli bättre för att fler ska kunna ställa bilen hemma.

– Vi vill ta tillbaka kontrollen över busstrafiken i Uppsala län. När vi själva äger trafiken kan vi bättre möta dina behov som resenär. Det handlar om att på allvar leda utvecklingen av vårt län. Pengar som försvinner till företag kan istället användas för fler avgångar och bättre planering av trafiken. När det går fler bussar har fler alternativet att lämna bilen hemma, säger Helena Proos (S).

Redan idag ansvarar regionens egna bussbolag, Gamla Uppsala Buss (GUB), för trafiken i Uppsala tätort. Förslaget innebär att GUB ges i uppdrag att överta ansvaret för busstrafiken även i övriga länet när avtalet med nuvarande leverantör går ut.

– Det är vi länsbor som står för riskerna, medan privata företag får vinsterna. Det är inte rimligt. Vi har inte råd att låta pengar försvinna på detta sätt. Vårt förslag innebär att du som resenär kan få fler avgångar, samtidigt som vi i regionens ansträngda ekonomiska läge kan spara pengar, säger Helena Proos (S).

Avtalet går ut 2022, men redan nu behöver direktiv ges till Gamla Uppsala Buss för att förbereda inför ett övertagande av busstrafiken.