Historiskt maktskifte i Region Uppsala idag

Idag har regionfullmäktige officiellt valt ett nytt majoritetsstyre för Region Uppsala. Det nya styret bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet är tillsammans redo att ta ansvar i det tuffa läget som regionen befinner sig i. Region Uppsala lämnar nu ett osäkert politiskt läge bakom sig och efter nästan 9 år har regionen fått ett majoritetsstyre. Majoritetsstyret står nu redo att ge den långsiktighet, stabilitet och lyhördhet som vår personal och våra länsinvånare förväntar sig.

– Vi är såklart ödmjuka inför uppdraget och vi är ivriga att snabbt komma igång med vårt arbete tillsammans med våra majoritetskollegor. Region Uppsala står inför en tuff period framöver men vi är övertygade om att det är genom en handlingskraftig majoritetskonstellation som vi kan navigera regionen genom krisen, säger Helena Proos (S), nyvald ordförande för Regionstyrelsen

Sjukvården runt om i landet är i akut kris och sjukvården i vår region går med stora underskott. Den ekonomiska situationen i landet har lett till stora ekonomiska utmaningar och många regioner står inför tidigare otänkbara prioriteringar. Samtidigt visar regeringen ett svalt intresse av att stötta regionerna med mer resurser. De utmaningar som regionen står inför kräver en samlad majoritet med förmåga att ta tag i svåra frågor och peka ut en långsiktig riktning för resten av mandatperioden.

– Idag har Region Uppsala fått sitt första majoritetsstyre efter nästan nio år. Vi vill att medarbetarna, länsborna och organisationen ska känna att det här majoritetsstyret kommer att stå för den stabilitet och långsiktighet som Region Uppsala verkligen behöver, säger Vivianne Macdisi (S), nyvald ordförande för Vårdsstyrelsen.

Trots det tuffa ekonomiska läget menar partierna att regionen måste våga arbeta med reformer för att förbättra vården och utveckla regionen. Fokuset kommer nu ligga på att lyssna på vårdpersonalen för att tillsammans hitta lösningar på sjukvårdskrisen, flytta ut mer vård nära länsborna, prioritera kvinnors sjukvård och utveckla kollektivtrafiken när länet växer.