Johan Sundman föreslås som ny ordförande i kollektivtrafiknämnden

Socialdemokraterna i Uppsala län föreslår Johan Sundman som ny ordförande för kollektivtrafiknämnden. Sundman tar över ordförandeskapet efter Bertil Kinnunen som avgick från posten vid månadsskiftet maj/juni.

– Det är en stor förmån att få förtroendet att få arbeta med de här frågorna. Bertil Kinnunens arbete har varit väldigt framgångsrikt, med förenklingar och förbättringar för pendlingen inom Mälardalen, nya tåg på gång, nytt stadsbusslinjenät, och såklart det viktiga och välkomna beskedet om fyra spår mellan Uppsala och Stockholm.

– Jag ser fram emot att fortsätta utvecklingsarbetet för en bättre kollektivtrafik. Det finns mycket kvar att göra för att göra det snabbare och enklare att resa kollektivt både inom länet och i Mälardalen. En effektiv och väl fungerande kollektivtrafik är helt central för att vår region ska fungera, säger Johan Sundman.

Johan Sundman är idag regionpolitiker med uppdrag i bland annat Fastighets- och servicenämnden. Han har en bakgrund i kollektivtrafiknämnden och har tidigare varit politisk sekreterare för Socialdemokraterna i landstinget. Till vardags arbetar Sundman som projektledare på trafikkontoret i Stockholms stad.

– Johan är en skicklig politiker som kan hantverket och snabbt kan komma in i arbetet med kollektivtrafikfrågorna. Vi är glada över att kunna föreslå honom som ny ordförande, säger Lena Rönnberg, gruppledare för Socialdemokraterna i Region Uppsala (S) och vice ordförande i Socialdemokratiska partidistriktet.

Socialdemokraterna väljer att inte utse ett nytt regionråd efter Bertil Kinnunen. Istället kommer fritidspolitiker att fylla de uppkomna vakanserna. Regionfullmäktige förrättar valet med ny ordförande i kollektivtrafiknämnden under sitt sammanträde den 18-19 juni.