Med anledning av Moderaternas anklagelser

Sjukvården är många väljares viktigaste fråga. Trots det är det få som vet att sjukvårdens framtid avgörs i regionvalet eller att Moderaterna styr Region Uppsala, och har gjort det i 12 av de senaste 16 åren. Därför går en del av Socialdemokraterna i Uppsala läns valkampanj ut på att synliggöra resultatet av Moderaternas styre. Nu anklagar Moderaterna S för att ljuga i kampanjen.

I bifogat frågor & svar bemöter vi Moderaterna. Kampanjen det berör kan du läsa om på avslojaulf.se

– I valrörelsen 2018 kallade Moderaterna oss för lögnare när vi upplyste väljarna om deras privatiseringshot. Sen vann Moderaterna valet och började privatisera. Nu kallar de för lögnare igen, trots att det står i deras valprogram att de vill privatisera mer av vården. Hur länge ska de försöka lura väljarna?, säger Ylva Stadell, valledare Socialdemokraterna i Uppsala län.

Alla siffror i kampanjen har Socialdemokraterna fått från regionkontoret. Vi förutsätter såklart att de stämmer. De siffror som Socialdemokraterna fått ut visar att:

• Mellan 2018-2022 har Region Uppsala lagt 1,8 miljarder kronor på konsulter.
  • 7 av 10 nyanställda från december 2018 till januari 2022 är administratörer.

– Vi tror inte att väljarna vill se en valrörelse där ansvariga politiker diskuterar om 6 av 10 nyanställda är administratörer eller om det är 7 av 10 som är administratörer. Problemet är en växande byråkratisering av vården som vi menar är skadlig för vårt läns sjukvård. Det är det som måste debatteras, inte om byråkratiseringen går i 190km/h eller 170km/h, säger Ylva Stadell.

För att lösa vårdens allvarliga problem går Socialdemokraterna i Uppsala län till val på en räddningsplan i tre steg för vården:

1. Bryt med konsultidéer om slimmad vård – anställ mer personal
  2. Höjda löner för de som jobbar i vården