Med personalen genom krisen

Flera satsningar på vårdpersonalen, ett räddningspaket för akuten på Akademiska sjukhuset, och nej till chockhöjda biljettpriser i kollektivtrafiken var i centrum när Socialdemokraterna idag presenterade sitt förslag till budget för Region Uppsala.

– Lösningen på vårdplatskrisen stavas personal. Det är bara genom att investera på personalen och på riktigt bli en attraktiv arbetsgivare som vi kan vända utvecklingen, säger Helena Proos (S), oppositionsregionråd.

I centrum för Socialdemokraternas personalsatsningar står stärkt löneutveckling för medarbetare inom vården med flerårig erfarenhet, utökad satsning på betald vidareutbildning som också ska inkludera undersköterskor, mer inflytande över arbetsmiljön samt förbättrade möjligheter för kompetensutvecklingen. Bakgrunden till satsningen är att bristande arbetsmiljö och villkor för personalen lett till personalbrist och i förlängningen brist på vårdplatser.

I budgeten säkrar Socialdemokraterna dessutom viktiga satsningar inom sjukvården. Verksamheten med sjukhushundar på Akademiska sjukhuset, en telefonlinje till psykiatriakuten, hälsosamtal för de som är 65 år och äldre och förstärkningar av barn- och ungdomspsykiatrin är några exempel på förslag som återfinns i budgeten.

– Vårdpersonal som har dedikerat sina karriärer till Region Uppsala förtjänar vår tacksamhet och respekt. Därför är vår största satsning i budgeten en lönesatsning riktad till vårdpersonal med lång erfarenhet inom regionen, säger Vivianne Macdisi (S), oppositionsregionråd.

Satsningarna i Socialdemokraternas budget finansieras genom stoppade privatiseringar av länets sjukhus, skärpta krav mot regionens skenande hyrpersonalskostnader samt skärpta krav på minskad administration.

Hela budgeten kan läsas här: Socialdemokraternas reformförslag – regionplan och budget

Fotograf: Angelica Klang