Ny mätning: S ökar rejält i Region Uppsala

I en opinionsmätning från Novus ökar Socialdemokraternas väljarstöd i Region Uppsala kraftigt till 33,2%. Det är en ökning på 6,1 procentenheter jämfört med valresultatet 2018.

– Det här är ett tydligt besked om att väljarna vill byta ut moderatstyret. Uppsala län vill inte ha fler dyra privatiseringar. Vi socialdemokrater är redo att byta ut privatiseringsivern mot det som gör skillnad på riktigt: fler sjuksköterskor och undersköterskor, säger Helena Proos (S), oppositionsråd i Region Uppsala.

Socialdemokraterna är klart största parti och ökar med 6,1 procentenheter sedan förra valet till 33,2%. Centerpartiet backar med 2,2 procentenheter till 7,1% medan Liberalerna mer än halverar sitt stöd och landar på 3,4%.

Styret i Region Uppsala (M, KD, L, C och MP) får tillsammans bara 43% av väljarnas stöd. Samtidigt samlar Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet tillsammans 48,3%.

I dagarna startar Socialdemokraternas valrörelse i länet, en valrörelsestart som påverkas av kriget i Ukraina.

– Vi genomgår just nu ett mörkt kapitel i Europas historia och våra tankar är hela tiden med folket i Ukraina. I det här läget känns det speciellt, men också extra viktigt, att starta en valrörelse. Det demokratiska arbetet behöver fortsätta, i Uppsala län och i hela Europa, säger Helena Proos (S).

Om mätningen:
Mätningen är gjord av Novus på uppdrag av Socialdemokraterna i Uppsala. Drygt 1000 telefonintervjuer har genomförts under perioden 24 januari – 4 februari.