Privatisering ger inte mer kontroll över skattepengar

Regionstyrelsens ordförande Emilie Orring skriver att det behövs mer nytta för varje skattekrona. Vi håller med. Därför är det fullständigt obegripligt att Orring och Moderaterna just nu genomför nya privatiseringar av länets vård.

Den 14 februari 2022 beslutade moderatstyret att gå vidare med privatiseringar inom vårdområdena öron-, ögon- och hudsjukdomar på Akademiska. Samtidigt beslutade de att fortsätta utreda om fler vårdområden på sjukhuset kan privatiseras.

En sak ska vi vara väldigt tydliga med: privatiseringar kostar pengar. Den som säger någonting annat vet inte vad den pratar om, eller så ljuger den. Varje gång en verksamhet läggs ut på vinstdrivande företag så försvinner skattepengar som borde gå till vår gemensamma vård. Samtidigt ökar regionens administration. Det om något är onödiga kostnader. Våra skattepengar behöver gå till att anställa fler sjuksköterskor och undersköterskor, inte till att anställa fler administratörer.

Moderaterna försöker lösa de stora problem vi har i vården med deras vanliga gamla quick-fix. Men att privatisera bort problemen är som att kissa i byxan. Det kommer kanske initialt leda till lite bättre siffror i statistiken, men sakta men säkert bryter det ner vår gemensamma välfärd. Regionens pengar försvinner till vårdföretagens vinster och utbildningen av ny vårdpersonal riskerar att försämras. Vi behöver ta tillbaka den demokratiska kontrollen över vården, men Moderaterna väljer att göra precis tvärtom.

Privatiseringar kommer inte leda till att fler vill jobba på Akademiska sjukhuset. Privatiseringar kommer inte leda till bättre kontroll över våra skattepengar. Och privatiseringarna kommer inte leda till en bättre sjukvård för de som bor i Uppsala län.

Att vända utvecklingen på Akademiska kräver en politik som vågar investera i vården. Vi socialdemokrater kommer ta varje chans vi får att stoppa privatiseringarna, och tillsammans med väljarna ser vi fram emot att byta ut moderatstyret i höst. För att vi ska få mer nytta för varje skattekrona.

Helena Proos (S), Oppositionsregionråd