Rödgrön vinst: Julklappar till alla regionens anställda

Region Uppsala går med ett kraftigt överskott 2022. På dagens regionstyrelsemöte föreslog Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet att en del av överskottet, 8 miljoner, ska gå till julklappar till alla regionens medarbetare. Julklappen ska vara till ett värde av 500 kronor och delas ut inför årets julledighet. Övriga partier röstade ja till förslaget och det kommer därför bli verklighet.

– Det kan låta som en liten fråga, men det här är en viktig signal till våra medarbetare. När regionen går med överskott så ska det komma personalen till del. På de flesta arbetsplatser är det självklart att du får en julklapp som uppskattning för ditt arbete. Det ska även gälla dig som jobbar i Region Uppsala, säger Helena Proos (S), oppositionsråd.

Region Uppsalas medarbetare har ett par tuffa år bakom sig. Varuförsörjningskrisen avlöstes av en global pandemi som tärde hårt såväl fysiskt som psykiskt. Alla våra verksamheter drabbades och fortfarande återstår mycket arbete innan ett normaltillstånd kan råda.

Förslaget är att avsätta 8 miljoner kronor för att säkerställa att alla medarbetare i Region Uppsala får en julgåva till ett värde av 500 kronor inklusive moms från arbetsgivaren.

För att förslaget skulle gå igenom krävdes en majoritet i regionstyrelsen. S, V och MP har tillsammans 9 av regionstyrelsens 19 mandat. Minoritetsstyret med Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna har tillsammans 8 mandat. Sverigedemokraterna har 2 mandat.