S kräver covidbonus

Vi har en skuld att återbetala. Till alla de som varje dag vänder ut och in på sig själva för att vi och våra anhöriga ska få den vård vi behöver.

Region Uppsala är en av få regioner som inte har delat ut någon covidbonus eller liknande till vårdpersonalen. Så kan vi inte ha det. Därför kräver vi socialdemokrater nu att all vård- och vårdnära personal ska få en covidbonus. För att det ska bli bra på riktigt ska fackförbunden vara med och utforma bonusen.

Krisen i sjukvården kommer inte lösas genom bonusar. Det behövs långsiktiga lönesatsningar, fler kollegor och förbättringar av arbetsmiljön. Men när de ekonomiska prognoserna ser bättre ut än väntat måste det komma personalen till del.

Skatteprognosen visar att regionen kommer ha mer pengar att röra sig med än planerat. Socialdemokraterna driver på för att 40 miljoner kronor ska gå till vårdpersonalen istället för att läggas på hög och fluffa upp ekonomiska resultat.