Shekarabi (S) ska leda S till valvinst 2018

Nu har Socialdemokraterna i Uppsala läns valberedning presenterat sitt förslag till toppkandidater för valet 2018. I förslaget står Ardalan Shekarabi (S) som förstanamn på riksdagslistan och det är han som ska leda laget i distriktet till valseger.

Idag är Ardalan Shekarabi (S) civilminister i Stefan Löfvens regering och även distriktsordförande för S i Uppsala län.

– Det är förstås hedrande. Tillsammans med de andra kandidaterna är vi ett vinnande lag. Vår uppgift blir att bevisa för länsborna att vi är det parti som ser orättvisorna och som har bäst politik för jobben, för trygghet på gator och torg och som sätter välfärden före skattesänkningar, säger Ardalan Shekarabi (S)

Överst på listan till regionvalet står nuvarande ordförande i regionstyrelsen, Börje Wennberg från Tierp.

– Vi har de senaste åren gjort ett viktigt jobb med att skapa ordning i ekonomin. Nu ser ekonomin bättre ut och vi kan investera i sjukvården för att korta vårdköerna och förbättra personalens villkor, säger Börje Wennberg (S)

– Det har varit en bra process där vi i valberedningen har enats om ett vinnande lag med erfarna och kunniga personer som kommer sätta jobben, tryggheten och välfärden i fokus, säger Agneta Gille (S), valberedningens ordförande.

De som föreslås vara topp fem till riksdagslistan:

1. Ardalan Shekarabi, Knivsta
  2. Marlene Burwick, Uppsala
  3. Pyry Niemi, Håbo
  4. Sanne Lennström, Östhammar
  5. Gustaf Lantz, Uppsala

De som föreslås till regionråd i valet till regionen:

1. Börje Wennberg, Tierp
  2. Vivianne Macdisi, Uppsala