En budget som sätter vårdpersonalen i fokus

Stoppa privatiseringarna av sjukvården, sänk konsultkostnaderna och ett rejält paket för att förbättra vårdpersonalens villkor. Det är i fokus när Socialdemokraterna presenterar sin oppositionsbudget Region Uppsala.

Den senaste mandatperioden har Region Uppsala lagt 1,8 miljarder kronor på konsulter. 1 av miljarderna har gått till konsulter inom vården. Samtidigt har vårdplatserna minskat kraftigt de senaste 30 åren. Socialdemokraterna vill vända den utvecklingen och säkerställa att pengarna går till rätt saker.

– Vår region står inför ett vägval. Ska vi lägga pengarna på det som gör skillnad på riktigt, vårdpersonalen, eller ska vi fortsätta låta våra skattepengar försvinna till vinstjakt, konsulter och administration? Vi socialdemokrater har gjort vårt val, säger Helena Proos (S), oppositionsregionråd och kandidat till regionstyrelsens ordförande.

192 miljoner lägger Socialdemokraterna i ett paket för att stoppa personalflykten från sjukvården. I paketet ingår en lönesatsning på 70 miljoner som ska prioriteras mot bristyrken i dialog med fackförbunden. Alla medarbetare i hälso- och sjukvården ska få fria arbetsskor och en kompetensutvecklingsfond ska inrättas. Man har råd med dessa satsningar genom att minska kostnaden för inhyrd personal i vården med 50 miljoner.

Vårdplatserna måste bli fler, det kräver mer vårdpersonal och att de som jobbar i vården stannar kvar.

Allt för länge har man glömt bort de allra viktigaste – vårdpersonalen. Vi kan lösa vårdkrisen, om vi vågar prioritera de som gör jobbet. Det kommer kräva ett långsiktigt och ihärdigt arbete där vi alltid prioriterar vården och vårdpersonalen före administration och byråkrati, säger Helena Proos (S).

Andra viktiga satsningar i budgeten är att förbättra arbetsvillkoren på akutmottagningen på Akademiska, stärka barn- och ungdomspsykiatrin och införa en barnmorska per födande på förlossningen.

Här kan du läsa vårt budgetförslag i sin helhet: S Förslag till Regionplan och budget 2023