Socialdemokraterna förbereder för en stark opposition

Socialdemokraterna blev i regionvalet i Region Uppsala med god marginal största parti och ökade med 2,6 procentenheter i regionvalet. Sedan valdagen har Socialdemokraterna därför försökt få ihop ett stabilt styre i regionen. Nu står det klart att det inte har nått hela vägen fram och vi förbereder därför för en stark opposition.

Vi har pratat med alla partier utom Sverigedemokraterna och vi har testat alla möjliga konstellationer för att nå ett stabilt styre. Men nu står det klart att Alliansen har bestämt sig för att styra med aktivt stöd av Sverigedemokraterna.

Alliansen samlar 39 mandat i regionfullmäktige. S, V och MP samlar 48 mandat. Det behövs 51 mandat för att nå majoritet. Alliansen kommer behöva Sverigedemokraternas 14 mandat i varje omröstning. På varje regionfullmäktige. Men också på varje nämnd- och styrelsesammanträde.

Det skulle betyda ett historiskt svagt styre. Det är inte vad sjukvården och kollektivtrafiken behöver i de tuffa tider som väntar.

– Jag beklagar allianspartiernas vägval. Min dörr står fortsatt öppen för alla partier som vill säkra ett stabilt styre i Region Uppsala, säger Helena Proos (S), oppositionsråd.